måndag 16 mars 2009

somliga går med trasiga skor

I förrgår gjorde jag något stort.
Min väckarklocka ringde klockan halv sju på lördagmorgonen, och jag steg motvilligt upp ur min sköna säng. Utanför fönstret var det grått, grått och grått. Och grått. Men ändå skulle jag utsätta mig för någor jag i efterhand inte riktigt förstår meningen med. Jag och mina röda converse åkte till Aneby. Tidigt, och frivilligt dessutom. Vi hade packat en ryggsäck med lite matsäck, för energi går alltid åt tänkte jag. Sen började jag och mina converse den långa vandringen tillsammans med mina trogna kompanjoner, doris och guri. Vi gick 3 mil. Från aneby till tranås, tillsammans med lastbilar och bussar längs med 32:an.

Efter 6 timmars ordlekande och gående var vi framme. Och jag kan då säga det, att min converse är inte längre mina bästa kompisar. Smärtan i fötterna alltså! Och sen idag har pappa kollat extra noga på min fot, för den gör väldigt ont, och förmodligen har jag lyckats med en inflammation i en sena. Vilket inte är det roligaste. Jag vet, för jag hade senknarr i en sena i min stortå för ett tag sen, och det är ingen höjdare. Men förhoppningsvis läker det snart.

Jag är så otroligt trött på mig själv också. Ibland bara önskar jag att jag var en annan person, så jag kunde handla annorlunda. För just nu blir allt bara en enda gröt, och jag blir lika sårad som alla jag sårar. Att jag aldrig lär mig. Om jag kunde skiljas från mig själv för ett tag, dela mig i två som bearnaisesåsen när den skär sig. Så jag liksom kan packa ner det som just nu är jobbigt, det dåliga hos migm i en ryggsäck och hänga in den i garderoben. För att sedan ta fram den igen, när mina ryggmuskler blivit starkare. Fan fan fan. Jag vill så otroligt mycket, du anar inte. Men vad gör man när viljan inte riktigt räcker? Det krävs liksom lite mer, och jag har verkligen försökt, fiskat efter det allt jag kunnat. Jag trodde jag hade fått napp, annars hade detta aldrig hänt. Men sen visade sig att det var bottennapp, det fastnade i vassen. Och du var vasstrået. Vasstrået som ville ha kroken. Men jag vill inte ha ett vasstrå, jag vill ha en fisk.

1 kommentar: