torsdag 25 oktober 2012

För vi lever inte länge nog för att rätta till allting dom gjort mot dig.

Idag var jag på en informationsträff som Västerås Stad anordnade, där de berättade om hur det är att jobba som sjuksköterska inom kommunen här i Västerås. Den kvinna som var rekryteringsansvarig berättade lite hur det går till och hur de tänker när de rekryterar nya medarbetare, och hon betonade att de verkligen strävade efter jämställdhet inom Västerås Stad. Det hon sedan berättar är att om en kvinna och en man söker samma tjänst, har likvärdiga tidigare erfarenheter och ses som likvärdigt personligt lämpade för tjänsten, så får mannen förtur. De väljer då alltså mannen framför kvinnan som är lika lämpad för den här tjänsten, just för att han är man. Detta var vad hon kallade för jämställdhet, för att "vården är så kvinnodominerad, vi vill få in fler män". Jag kan inte någonstans i detta resonemang se jämställdhet????? Det enda jag ser är en diskriminerad kvinna som blir bortvald på grund utav sitt kön, som hon är född med och inte har valt själv. Om Västerås Stad nu vill arbeta jämställt, så ska de inte välja män före kvinnor för att yrket är kvinnodominerat, då ska de se bortom könet. De ska anställa den som är bäst lämpad för yrket, utan att se till vilket kön den sökande har. DET är jämställdhet. Att försöka på något sätt kvotera in män för att majoriteten av de arbetande inom vården är kvinnor ser inte jag som något jämställt över huvudtaget. Det tycker jag är precis motsatsen. 


1 kommentar:

  1. Jag håller fullständigt med dig. Se till lämplighet och inte kön.Tyvärr är det ju bara i Sk. kvinnoyrken det bli så för de vill ha in mer män. Varför tänker de inte så i finansvärlden där det går ung. en kvinna på hundra män som sitter i olika styrelser??? De kvinnor som sitter där har oftast ett dubbel arbete först måste du visa framfötterna på jobbet och oftast prestera mer... Sedan ska du vara en bra mamma med allt vad det innebär. Stå på dig min älskade unge Kram mamma

    SvaraRadera