tisdag 16 november 2010

en perfekt morgon


väckarklockan ringer ivrigt när visarna pekar på åtta. prick. men jag slår av och ligger och drar mig en liten extra stund. vickar på tårna under täckena som faktiskt båda två är lika mjuka som två bebisrumpor ungefär. tittar upp i taket och tänker på hur det skulle kännas att vara en cykel.

sedan kliver jag upp, sätter på angus & julia stone på allra högsta volym samtidigt som jag dansar av mig kläderna. jag studsar in i duschen, och tar världens längsta och varmaste dusch. för det får man när det börjar bli mörkt klockan tre på eftermiddagarna och näsan blir alldeles smultronfärgad av kyla så fort man varit ute. jag försöker överrösta angus & julia, det går ganska bra. sen torkar jag mig med min bästa handduk, en rosa med svampbob fyrkant på. han är så söt och då blir man glad. sen smörjer jag in hela kroppen med min lena, dyra biotherm-lotion. för idag är en fin dag.

sedan vandrar diskar jag lite smått endast iklädd min lotion, sjunger och skuttar. äter frukost med flingor, mjölk och banan samtidigt som jag sätter mig under filten i soffan och tittar på bilder på elsa och sandra och clara och alla andra fina människor vars bloggar jag läser.

jag tittar ut genom fönstret och ser att himlen är alldeles isblå, sådär blå så man nästan storknar. inte ett vitt luddigt moln så långt ögat kan se och solen värmer de nakna trädtopparna. jag ler inombords och tänker att idag kanske jag inte ens behöver sätta på mig mössan när jag trampar iväg i morgonluften på cykeln.

jag blundar och snurrar fem varv innan jag rycker tag i det första händerna famlar fram till i garderoben med slutna ögon. håller upp det och, tja, detta blir nog kalas. kränger på mig blommiga tröjor eller prickiga kjolar, och nu sjunger angus & julia om hollywood, ja nästan viskar.

jag ställer tallriken i diskhon, för jag måste inte diska mer denna morgon. jag duttar på mascara hit och smyger på lite parfym dit. borstar tänderna och fluxar. ruskar på huvet och får håret att torka.

packar ned böcker, blommig kalender, världens bästa franska läppbalsam, små roliga lappar och allt annat man kan tänkas behöva i skolan i en lagom stor väska. sen på med jackan och kängorna, klirr och lås i dörren. nynnar lite i trapphuset och sen ned till cykelstället. där möts jag av två fina tjejer med leenden till öronen och en cyklar vi. jag andas och allt känns lite bättre än jag trodde. jag ler inombords, och tänker att idag behövde jag faktiskt inte ens sätta på mig mössan när jag trampar iväg i morgonluften på cykeln.

1 kommentar: