fredag 18 december 2009

en natt

Jag hor andetag, det pyser ur nasor och munnar som smackar. Sa dar somnigt. Tjejen i sangen mitt emot mig vander och vrider pa sig tusen ganger om, kanske ar kudden for hard? Eller tacket alldeles for skrynkligt? Jag undrar vad hon tanker. Kanske undrar hon vad hon ska ata till frukost imorgon, eller varfor Obama blev USA:s nye president?
Hela rummet yr av tankar, atta hjarnor pa tio kvadratmeter.

Jag har nastan alltid svart att somna om kvallarna, eller jag har nog alltid det, for det bara sprutar tankar ur mitt huvud. Jag undrar vilken farg min nasta tandborste kommer ha, om mannen jag sag pa metron idag med guldringen pa sitt ringfinger verkligen alskar sin fru, ar de lyckliga? Jag undrar varfor vissa manniskor gillar saltlakrits och andra inte, om jag nagonsin kommer att bli nojd, varfor huden i knavecket ar sa forfarligt mjuk, var alla katter i Tokyo sover nagonstans just i natt, hur en pojkaxel kan vara den tryggaste platsen i hela vida varlden, hur jorden blev till, hur fotvartor lyckas forsvinna av sig sjalva, hur en halsgrop kan dofta sa gott sa att man far gashud, och miljoner saker till...

Hur kan allt fa plats i en enda liten hjarna utan att den sprangs? Eller atminstone valler over lite?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar